Spring direct naar Zoeken, Site-navigatie, Inhoudsopgave

Een gezonde leefstijl voor uw gezin hoeft echt niet moeilijk te zijn. We hebben voor ieder moment van de dag wat tips voor u onder elkaar gezet.

Ontbijt is broodnodig
Start de dag met een gezond ontbijt. Uw kind kan zich dan beter concentreren en de lesstof beter opnemen. Dek ’s avonds vast de tafel, dat scheelt ’s morgens weer tijd.

Gezonde tussendoortjes schelen de helft
Geef uw kind als tussendoortje fruit mee. Appel, druiven, banaan, stukjes ananas, aardbeien. Het zit zo in een bakje. Houd 1 vaste dag in de week als 'koekdag'. Dat schept duidelijkheid en daardoor minder 'gedoe'. 

Als u koek meegeeft, let dan op de grootte, de toevoegingen en de hoeveelheid koek. Lees op de verpakking het aantal calorieën. Er zit zoveel verschil in. Chocoladekoeken en koekjes met nootjes of glitters bevatten meer calorieën dan koeken zonder. En koekzakjes bevatten veel meer calorieën dan een enkel koekje.

Laat uw kind water drinken
Geef uw kind een flesje of beker mee naar school om tussendoor water uit te drinken. Water en (vruchten)thee zonder suiker is de meest gezonde keuze (ook voor de tanden).

Geef uw kind zo min mogelijk aanmaaklimonade of vruchtensap. Ook al lijkt sap gezond, net als in gesuikerde frisdrank zitten er veel calorieën in en het is geen volwaardige vervanger van fruit. Ook voor bepaalde dranken geldt: kijk op de verpakking naar het aantal calorieën. Steeds meer producten hebben het Ik Kies bewust logo. 

Lekker en gezond overblijven
Geef als uw kind overblijft volkoren (of bruine) boterhammen mee, met zoet en/of mager beleg. Voorbeelden van caloriearm broodbeleg zijn: appelstroop, jam, gekookte ham, kipfilet en 30+ kaas.

  • Groenten en fruit kunnen ook prima op brood: dunne plakjes banaan, plakjes tomaat of komkommer.
  • Gebruik als broodbeleg ook eens variaties als kaas met komkommer, omelet met paprika, ham met plakjes augurk of kaas met plakjes radijs.

Uit school
Geef uw kind als het uit school komt een stuk fruit, een boterham of een rijstwafel in plaats van een koek of snoep. Door het fruit geschild en in partjes gesneden te geven maakt het eten ervan makkelijker en leuker. Zet een fruitschaal op een plaats waar uw kinderen veel komen.

Neem de tijd voor het avondeten
Probeer ’s avonds op een vast tijdstip te eten. Kinderen zijn gebaat bij regelmaat en gaan beter eten. Laat uw kind eens meehelpen met koken. Gezellig en ideaal om dingen te laten proeven en samen te kletsen over het eten. Door met elkaar aan tafel te eten is er meer aandacht voor het eten en wordt er minder gedachteloos gegeten.

Als uw kind niet alles lust
Zorg dat uw avondmaaltijd bestaat uit groenten, pasta/rijst/bonen of aardappelen en vlees/ vis of vleesvervanger. Bijna alle kinderen lusten wel komkommer, cherrytomaatjes, erwtjes, worteltjes, boontjes of broccoli.

Beweeg zeker 1 uur per dag!
Loop of fiets met uw kind naar school. Dat is gezond voor u allebei. Stimuleer uw kind om na schooltijd buiten te spelen. Voetballen, skeeleren, basketballen, touwtje springen, fietsen, steppen of gewoon lekker op straat. Er is genoeg te doen buiten.

Kijk bij de plaatselijke sportverenigingen welke sport uw kind leuk vindt om te doen. Vaak zijn er ook gratis probeermogelijkheden. Door lid te worden van een sportvereniging wordt uw kind niet alleen fitter, maar ook weerbaarder.

 

   

 

 

 

 

 

 

 

Fit tips